A Szövetség a Közös Célokért társulás, mint a HYCA Nonprofit Kft. szlovákiai partnerszervezete 2022. április 13-án szervezte meg az Egészségre fel! projekt harmadik fórumát, amire a rimaszombati Tompa Mihály Református Gimnáziumban került sor harmadéves diákok bevonásával. Szervezőként fontosnak tartottuk a korosztály pontos meghatározása mellett, hogy olyan régiót válasszunk, ahol érezhetően kevesebb lehetőséget teremtenek a fiatalok véleményének kérdezésére, meghallgatására. A résztvevők kiválasztása a témák felvázolása után önkéntes alapon, az érdeklődési kör szerint történt.
Az előadások fókuszában az a kérdéskör állt, mit nyújt az egészségügy a fiataloknak. A rendezvény két részben zajlott, a délelőtti órákban egy kerekasztal beszélgetés formájában öt meghívott döntéshozót kérdeztünk arról, hogy milyen lehetőségeik vannak a fiataloknak, ha az egészségügyükről van szó, míg délután egy csoportos programban vettek részt a diákok, ahol a World Café módszerrel stratégiai megoldásokat dolgoztak ki az egészségügyet érintő témákról.
Bölcskei Tímea, a SZAKC projektkoordinátora bemutatta az Egészségre fel! programot, kihangsúlyozva az Erasmus+ projektben résztvevők lehetőségeit, köztük a Youthpass tanúsítványt, majd Hideghéthy Andrea, a SZAKC ügyvezető igazgatója a fórumbeszélgetés előadóit kérdezte a szakterületükön belül hogyan látják a fiatalok lehetőségeit. A döntéshozók között szerepelt: Cziprusz Zoltán városi és megyei képviselő; Ádám Dávid sebész szakorvos; Szigeti Szilárd, a Selye János Egyetem PhD hallgatója és Hencz Annamária, mentálhigiénés szakember. A döntéshozók kiválasztásában helyi szakértőket kértünk fel, akik jól ismerik a térség előnyeit és hátrányait, valamint regionális szinten tudnak beszélni az egészségügyet érintő problémákról és megoldásokról.
A beszélgetés során a döntéshozók problémaként világítottak rá a helyi kórház működésének biztosítására és bemutatták egy új kórház építésének lehetőségeit, ami segít majd a fiataloknak az elhelyezkedésben és a minőségi orvosi ellátásban. Ugyanakkor hasznos és fontos tényként merült fel az elvándorlásból adódó szakemberhiány, s így a szlovákiai edukáció fontossága, a külföldön történő ellátás választása - például a határhoz közeli egészségügyi intézmények szolgáltatásinak az igénybevétele a szlovákiai helyett. Az előadók ismertették az egészségügyi marketing azon törekvéseit, hogy a szűrővizsgálatok fontosságának már az oktatásban meg kellene jelennie és azt különböző platformokon kellene népszerűsíteni. Maga az egészségügyi szolgáltatás ugyan már a hagyományos marketingeszközök által népszerűsítve van - internet, mégis az egészségügyi marketing megközelítése nagyban hozzájárul egy egészségügyi intézmény fenntarthatóságához. A mentálhigiéné egy olyanfajta prevenció, ami a lelki egészségmegőrzést segíti elő, mégis szorosan köthető a fizikai folyamatokhoz és több iskolai intézményben oktatás jelleggel folyik ennek az önismereti formának a tanítása.
Összegzésként elmondható, hogy az oktatás az a primér terület, ahol az egészségüggyel kellene foglalkozni, akár kötelező tanítási órák keretében, hogy a diákok ne csak kívülállóként tekintsenek a saját egészségükre, hanem felelősséget vállaljanak magukért még a felnőtté válás előtt. Ez elősegítené a tudatos döntéseket, az egészségügy területén a szlovákiai tanulmányok végzését és a helyben történő elhelyezkedést, ami által elkerülhető lenne a szakemberhiány. Végül megállapították, hogy ugyan nem egy új ágazat, mégis egy új megközelítés a mentálhigiénés eszközök általi prevenciós lépések bevezetése a mindennapokba.
Mint azt az első felvidéki fórumon is tapasztaltuk, a kerekasztal beszélgetésnek pozitív visszhangja volt, és javasoljuk a továbbiakban is az effajta megközelítést a fiatalokat érintő interaktív beszélgetések létrehozására. Az előadók is visszajeleztek az egymást követő döntéshozók témáihoz, így a fiatalok láthatták, hogy közvetlen módon egymás szakterületi összeköthetőek. Ennek köszönhetően a rimaszombati fórumon több diák felszólalt a beszélgetés alatt a szakemberhiány témához, míg egyesek a fórum után cseréltek eszmét az előadókkal.
Ezt követően diákok részt vettek egy egészségügyi kvízjátékban, amit az online Kahoot! felületen vetítettünk ki nekik. A játékban való részvétel azért is fontos, mert segít a csapatépítésben és játékos módon tanítja a fiatalokat. A kvízkérdések között olyan alapvető fogalmakat tisztáztunk, mint az prevenció fogalma és az ehhez köthető életvitel, a személyi szám, az egészségügyi rendszer által biztosított lehetőségek, a kötelező-, és választható oltások, a Szlovákiában érvényben lévő egészségügyi jogszabályok, az Európai Uniós egészségügyi rendszer egységes ellátásai.
A délutáni csoportmunka során a fiatalok World Café módszerrel közösen, csoportokat alkotva a nyitórendezvényen felvetett öt problémát járták körül, ami a prevenció hiánya, nyelvi nehézségek és a kommunikáció, a túlterheltség, a fenntarthatóság bemutatása, illetve a betegedukáció voltak. Öt asztalnál, öt témában dolgoztak 15-10-9-8-6 percben, majd egy-egy témában flipchartokra jegyzetelték le a véleményüket, tovább görgetve a szálat, amit ez előző csoport feljegyzett. Az interaktív csoportos foglalkozáson kerestek megoldási stratégiákat az egészségügyet érintő felvetésekre.
Az összegzést követően öt fiatal mutatta be egy-egy témában a résztvevőknek az inkluzív tanulási folyamat eredményeit. A prevenció hiánya témakörben felismerték azt a megoldási lehetőséget, hogy az iskolákban oktatási órák keretében kellene foglalkozni a kötelező prevenció fogalmával. Meglepő módon az interneten való tájékozódást nagy számban elutasították, illetve nem tekintették hitelesnek. Többen jelezték, hogy információs, tájékoztató interaktív táblákat kellene kihelyezni egy-egy szakrendelő helységeiben, mint hiteles információ forrást. Újszerű gondolatként merült fel, hogy az orvosok névtábláján, illetve a folyosókon a vizsgálatokat végző orvos neve mellett fel kellene tüntetni milyen nyelven lehet vele kommunikálni. Az orvosok túlterheltségét a szakma erősítésében vélték felfedezni, amin a belföldön történő pályaválasztás segítene. Ahhoz, hogy fenntartható maradjon az egészségügy szükség van fiatal ötletekre, marketing szempontú megközelítésre és főként az anyagi lehetőségek ésszerű elosztására. A betegedukáció témakörben többen említették a fiatalkori hiányosságokat az egészségügy témakörének területén, majd az ebből adódó felnőttkori reakciókat és elvárásokat az ellátás és orvoslás területén.
A fiataloknak tartott program által fel tudtuk hívni a diákok figyelmét és sikeresen bevontuk őket az egészségügy témaköreibe, megmutatva, hogy milyen módszerekkel készülhetnek fel arra, hogy hatást gyakorolhatnak azokra a társadalmi és politikai folyamatokra és döntésekre, melyek meghatározzák az életüket, illetve közösségünk együttélési szabályait.
A fiatalok bevonása, az újszerű témafeldolgozás, az ismeretszerzés, a prezentáció, a nyilvánosság előtt való beszéd megtartása új ismereteket adott a fiataloknak, fejlesztette a készségeiket és megmutatta hogyan vállhatnak nyitottá és felelősségteljessé az aktív állampolgárság területén.
A program végén visszajelzéseket kértünk a fiataloktól, akik elmondták, hogy meglepődtek, mert könnyű volt azonosulni a projekt feladataival, érezték, hogy fontos a véleményük, a meglátásaik, ezért komolyan tudták venni magukat és a társaikat is. Új szerepben tudták kipróbálni magukat, ami szintén érdekes tapasztalás volt számukra.
A bejegyzést a felvidéki Szövetség A Közös Célokért munkatársai írták.