Segítség. Otthon. Magyarul.

segítség.ma

segítség.ma

Interjú Melecski Júliával az Artis Centrum társalapítójával

Csapatunk Vol.5

2020. augusztus 19. - Segítség.ma

Melecski Júlia az Artis Centrum társalapítója, a Segítség.ma szakmai csapatának tagja

mkf_9472.jpg

Ha jól láttam, alapvetően pénzügyi területen kezdted pályafutásodat. Hogy váltottál gyógypedagógiára?

Amikor anyasági után elkezdtem dolgozni, vállalkozóként a pénzügyekben helyezkedtem el. Közben elkezdtem gyógypedagógiát tanulni. Nagyon szerettem a pénzügyeket is, állandóan ügyfelekkel kommunikálni, szervezkedni, rendezkedni. Közben elvégeztem a gyógypedet, és majdnem akkorát csalódtam a kezdés előtt, hogy nem akartam folytatni. A közoktatásban voltam gyakorlaton, ez pedig annyira elvette a kedvem, hogy nem akartam ott elhelyezkedni. Ha lenne olyan szervezet, ahol más szemlélet uralkodik, mint a közoktatásban, akkor oda elmennék – gondoltam. Akkor kaptam egy lehetőséget, elküldtem az önéletrajzomat. Eredetileg mindig gyerekekkel akartam foglalkozni, de valahogy soha nem adatott meg. A sors is úgy hozta, hogy Biatorbágyra kerestek valakit. Elmentem a beszélgetésre, nagyon szimpatikus volt a tulajdonos, meg a rendszer is, ott kiképezték, betanították az embert. A betanulás után ottmaradtam. Egy ideig próbáltam a gyógypedagógia mellett a pénzügyeket is folytatni, de végül teljesen beszippantott a gyógyped. 

Hogy jött az Artiscentrum ötlete?

Amikor Biatorbágyon dolgoztam, elterjedt a híre, hogy gyógypedagógus vagyok.  Egyre több szülő kezdett keresni, és nem volt szívem elküldeni őket. Elvállaltam pár gyereket, anyukámnál berendeztem egy fejlesztőszobát, és elkezdtek hozzám járni magánpraxisra a gyerekek Párkányba. Mikor elég sok gyerekkel foglalkoztam, felmerült, hogy ideje lenne egy helységet bérelni, meg eszközökbe fektetni. Az egyik anyuka, akinek a gyerekét is kezeltem, pályázatokat írt akkoriban, és ő említette, hogy pályázáshoz polgári tárulást kellene létrehozni. Nem tudtam, kivel vágjak bele, de pont akkor végzett Réka a Pető Intézetben. Megkeresett, leültünk beszélgetni, és azt vettük észre, hogy ugyanazt akarjuk mindketten. Mindent ketten találtunk ki, hogy milyen forma alapján működjünk, milyen legyen a keretrendszer. Két helyen működik, Párkányban és Komáromban.

Mi az esszenciája az Artis Centrumnak? Mitől más?

Szemléletben. Gyerek- és szülőcentrikus szemléletet képviselünk. Sok helyen elfogadott az ellátórendszerben, hogy a szülő ki van szorítva, otthagyja a gyereket, hogy javítsátok meg. Nálunk a szülő is részese a fejlesztéseknek, a terápiának. Egyszer egy anyuka megállított a folyosón, és gratulált a központhoz. Elmondta, ha akárkit megszólít a folyosón, mindenki segítőkész, hogy úgy áll hozzá a gyerekekhez, mintha a sajátjai volnának. Nagyon jó a csapat, mindenkinek szívügye az Artiscentrum. Hobbiként is ezekről a gyerekekről beszélgetünk. Nincs még egy ilyen szerveződés Szlovákiában, ahol egy helyen ennyiféle szakembert és módszert találni.

 

Hogy látod, kettő-öt év távlatában milyen céljaitok vannak?

Most kellett egy nagyobbat lépni, megérett a helyzet egy szervezeti átalakításra. Új ügyviteli rendszerünk van. Más helyeken is nyitnunk kell központokat, bár ez inkább ötéves terv. Két éven belül inkább a mostani szervezeti formát szeretnénk tökéletesíteni és hatékonyabbá tenni. A minőséget javítjuk, aztán majd jöhet a mennyiség is.

 mkf_9451.jpg

A fejlesztés csak magyarul zajlik?

85%-ban magyarul, de a szlovák gyerekeket se küldjük el. Az anyanyelv használata fontos. Itthon természetesnek számított, hogy nincs magyar pszichológus, tolmáccsal dolgoztak a gyerekkel egy olyan szakmában, aminek előfeltétele a közvetlen kapcsolat. Olyan szlovák logopédusok is dolgoztak magyar gyerekekkel, akik nem tudták kimondani az ö hangot. Sok sebből vérzett a helyzet.

A Segítség.ma alapvető szolgáltatásai reális igényeket elégítenek ki?

Abszolút. Az orvosi szakmában szükség van a bizalomra, a nyelvi különbségek pedig akadályként léphetnek fel. A mi területünkön kiemelten, hiszen nyelvi készségeket is fejlesztünk. Előfeltétel, hogy magyar-magyar párbeszéd legyen.

A szolgáltatások közül miben lesz kiemelkedő a Segítség.ma?

Sokféle szakembert jelenít meg a felület, mindenki másért fogja használni. Azt gondolom, hogy egy nyelvi közösséget nagyon meg tud erősíteni egy ilyen portál. Minden nap találkozunk azzal az esettel, hogy magyar gyereket szlovák iskolába adnak, azért, hogy tudjon szlovákul beszélni az orvosnál meg a hivatalokban. Mondvacsinált indokokkal gyakorlatilag a gyökereiktől szakadnak el. Nehogy már ilyen okok miatt idegen nyelven tanuljon a gyerek, rengeteg káros hatása van. Legyen természetes, hogy magyarlakta területen élünk, ahol képes vagyok olyan szakembert találni, aki beszél magyarul. Sokkal bizalmibb kapcsolatot tud kiépíteni a beteg egy szakemberrel, a szakembereknek pedig szintén fontos megtalálni a célközönségüket. Ha lehet majd értékelni a felületen szereplő orvosokat, gyógypedagógusokat, és mindenkit, aki szerepel a portálon, az is egy támpont. Sajnos nem elég, hogy tudjon valaki magyarul, hanem az is kell, hogy jó referenciákkal rendelkezzen.

Milyen feladattal foglalkoznál szívesen a portálnál?

Tartalmat szívesen gyártok, szeretek cikkeket írni, a külső kommunikációban is szívesen részt veszek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://segitsegpontma.blog.hu/api/trackback/id/tr8016105534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása